Allah Kan Ada

Thursday 21 May 2015

Weh bro, QAWIY bro! Lek lek.

PerKONGSIan baru ^_^


Bismillah.

Insya-Allah post kali ini mengenai satu perkataan yang dipanggil QAWIY!

Qawiy itu apa? Apa itu Qawiy? Adakah ianya membawa makna sado?

Hmm. Mungkin. Atau ada lagi istilah yang lebih tepat?

Baik. Jom teruskan bacaan anda sambil on kan lagu yang dimainkan di page ini ya!

Tapi on lagu yang semangat semangat ja taw! Yang jiwang off. Haha. Baru fefeeling ^_^

Insya-Allah sama sama merungkai makna QAWIY dalam kehidupan ini!


Bismillah.

al-Qawiy dalam bahasa Arab sendiri ia membawa makna kata sifat iaitu? KUAT atau MAMPU!
Masya-Allah, hebat maknanya bagi kata sifat ini! Jadi, ia kuat dari segi apa ya? Haa.. Itulah yang perlu dititikberatkan.

Insya-Allah. Kalian pernah mengalunkan asma' al husna? Hafaz tak setiap bait bait indah asma' al husna ini? Andai belum, jangan lupa kayuh laju laju untuk mengenali dan menghayati asma' al husna ini! ^_^ Di dalam asma' al husna ini kalian akan terjumpa perkataan 'al-Qawiy ini sendiri.

Haaa. See? Hebatkan al-Qawiy ini? Rupanya ia adalah antara sifat sifat Allah yang telah lama kita alunkan. Tapi adakah ia terkesan di hati? Andai belum, bila lagi? Ye dak? Insya-Allah!


Allah SWT berfirman di dalam Al-Qur’an:


“Hanya milik Allah asma’ al-husna (nama-nama yang terbaik), maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asma’ al-husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat Balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan” (Q.S. al-A’raf [7] : 180)




Rasulullah SAW bersabda dalam sebuah haditsnya :

Artinya : “Allah memiliki sembilan puluh sembilan nama, seratus kurang satu, tidak seorangpun yang menghafalnya melainkan akan masuk surga … “ (H.R. Bukhari)


Jika kita sebagai hamba tidak mengenali Allah dengan sifat sifatNya Yang Maha Sempurna itu. Bagaimana untuk kita terus yakin beribadah kepadaNya kan? Jadi, Insya-Allah. Banyakkan melatih bibir kita menyebut nama nama asma' al husna. Tak semua pun takpa. At least, we try dan usaha setakat yang boleh kita fahami dan hayati!

Insya-Allah. Yakinlah dengan janji Allah. Ana bagi situasi ya :

Bila kita berada dalam satu keadaan yang MasyaAllah hanya kita ja tahu betapa terujinya kita. Jadi apa yang kita perlu lakukan? Bilamana asma' al husna melekat di hati. Maka sebutlah al-Qawiy dengan penuh semangat dan yakin. Subhanallah, miracle might happen! Tetiba kalian akan terasa satu kekuatan disebalik al-Qawiy ini!



Beginilah kehidupan kita yang bertuhankan Allah ^_^ Baik sungguh Allah pada hamba hambaNya yang lemah dan pelbagai telatah ini, kan? Hehe, jadi. Bila dah tahu ni. Jom grab the chance untuk kita lebih mengenali sifat sifat Allah yang lain pula :D Insya-Allah, kehidupan kita penuh dengan taman taman bunga yang indah yang dirasai oleh seketul hati ini.


*Gambar sumber dari FACEBOOK! 

Okay! Jom kayuh bersama sama dengan sahabat dalam mencapai kejayaan dunia dan akhirat!

1 comment:

SHAHSZ said...
This comment has been removed by the author.