Allah Kan Ada

Monday 20 May 2013

Makan NASIHAT @ Hadam NASIHAT?

PerKONGSIan baru ^_^

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh...
Salam Perak aman jaya, salam Hijau bumi Allah, salam ukhwah dan salam iman dalam hati...
SubhanAllah, walhamdullilah , Allahuakbar... Pertama-tama sekali mari kita merafat kesyukuran kepada Allah SWT dan berselawat kepada Rasul Allah Muhammad SAW... Allahumma solli ala saidina muhammad wa ala ahlihi muhammad.... Moga-moga permbaca berada dalam keadaan sihat wal afiat. =D

Post pada kali ini, adalah berkaitan dengan nasihat. Nasihat? Semua orang tahu nasihat-menasihati. Ape kaitan nasihat dan Islam?

Dari Abu Ruqayyah iaitu Tamin bin Aus ad-Dari ra bahawasanya Nabi Muhammad SAW bersabda "Agama itu merupakan nasihat" lalu sahabat bertanya :"Untuk siapa?" Baginda menjawab :" Untuk Allah, untuk kitabNya, RasulNya, pemimpin2 kaum muslimin serta bagi segenap umumnya ummat Islam"
HR MUSLIM

KENAPA NAK NASIHAT?

Ana terharu dengan satu hadith yang berbunyi
"Tidak sempurna iman seseorang sehingga dia mencintai saudara-saudaranya sepertimana dia mencintai diri sendiri"
Jadi ana sangat-sangat mencintai antum semua, dan mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian ini dapat sama-sama kita saling insaf-menginsafi serta nasihat-menasihati.. Inshaa Allah...

TAPI orang yang menerima nasihat , adakah mereka hanya makan nasihat atau dapat menghadam nasihat dengan baik?

Tidak sama ke makan dengan hadam? Ejaan pun lain, sudah pasti membawa perbezaan yang jelas. Sebagai contoh, manusia makan nasi akan tetapi tidak semua makanan tersebut membantu manusia, kerana ada sebahagian yang tidak diperlukan akan dikeluarkan daripada badan melalui proses-proses tertentu. Tapi jika hadam, pastinya makanan tersebut akan membantu badan manusia dengan baik. Yeke? Kalau salah tegur lah ye.. huhuhu...

Post pada kali ini juga nak buat satu kelainan sikit. Lebih kepada jawapan/nasihat yang seringkali orang-orang utarakan. Allahurobbi... Antara berhikmah atau tidak je. Yang pasti, yang baik itu datang dari Allah SWT, dan yang kurang itu datang dari kelemahan diri ana sendiri, hakikatnya kedua-duanya datang dari Allah SWT... Moga-moga antum boleh amati dan HADAM ape yang ana cuba nak kongsikan ini ya? Inshaa Allah... =D




MASALAH

1-"Xkan la pergi tepi pantai pun nak pakai baju kurung, agak2 la, yang tegur tu ingat dah baik sangat ke?"

Jawapan 1: "Cabul gile mulut ang, ang tu Islam le GILE"
Jawapan 2: "X salah awak xnak pakai baju kurung, janji awak tutup aurat k? Awak x dapat dosa , orang        lain pun x tumpang dosa"

2-"Hek eleh, aku kapel je pun dengan dia, bukan buat mende bukan-bukan pun, ko sibuk pehal?"

Jawapan 1:"Bagus le tu, bior sama-sama masuk neraka, TAHNIAH!!"
Jawapan 2:"Kapel tu haram, memang x buat apa2, tapi akan membina zina dalam hati, x tahan ko ley ajak nikah, inshaa Allah lagi berkat"

3-"Aku walaupun x solat, tapi aku baik je ngan orang "

Jawapan 1:"Baik ngan orang ape guna, bukan dia boleh masukkan ang dalam syurga, x solat neraka jawapnye"
Jawapan 2:"Kalau nak hubungan lebih baik ngan orang kene jaga hubungan dengan Allah, cara jaga hubungan dengan Allah adalah solat "

4-"Aku dulu peminum arak, suka wat mende2 zina, tapi aku nak berubah "

Jawapan 1:"Ko minum arak? Dah jadi darah daging da, memang kene humban le dalam neraka, sori to say"
Jawapan 2:"Nak berubah? Alhamdullilah, tapi pertama sekali kene taubat nasuha dulu, janji x buat agi, inshaa Allah , Allah akan bantu awak nak berubah."

5-"Memang le aku solat, tapi aku suka buat mende x baik, macam mana Allah nak terima doa aku '

Jawapan 1:"Setakat solat tapi akhlak buruk memang x diperkenan Allah pun. Ubah lah.."
Jawapan 2:"Jangan putus asa dari rahmat Allah, rahmat Allah lebih luas berbanding kemurkaanNya, teruskan berdoa dan bergantung pada Allah"

6-"Aku x cukup soleh untuk doakan mak aku "

Jawapan 1:" Abeh tu ang nak tunggu sampai ang jadi betul2 soleh? Memang TAK la"
Jawapan 2:"Teruskan berdoa, orang yang mendoakan mak sendiri pun dah dikira soleh, apatah lagi ditambah dengan istiqomah dalam beribadah, inshaa Allah "

7-"Ko x payah la tegur aku, kubur lain-lain"

Jawapan 1:"Silap hari bulan kubur aku kene tanam sebelah ang, tempiasnye kene jugak, PIKIR sikit"
Jawapan 2:"Aku cuma tegur je, sebab aku harap kita dapat masuk syurga sama2"

8-"Aku buat baik salah, aku buat x baik pun salah, ape masalah kat dunia ni "

Jawapan 1:" Dah perangai ang pun teruk, macam mana nak dapat hidayah bro "
Jawapan 2:" Teruskan buat baik, jauh dari buat jahat. Kalau dengar kata orang kat dunia ni memang sampai bila-bila mereka x puas hati. Terus beristiqomah dengan berbuat baik"

9-"Aku suka kat budak tu , macam mana aku nak buat ?"

Jawapan 1:"Udah lah, kau bukannye baik sangat, dia dah le alim, cari le yang sekufu ngan ang, aduyai "
Jawapan 2:"Jumpa lah mak ayah dia, inshaa Allah niat yang baik Allah akan tolong , kalau ditolak pun Allah dah sediakan yang lebih baik. =) "

Dan pelbagai lagi jenis soalan dan jawapan yang kita semua pernah dengar, alami dan hayati. Hehehe.. Ana rasa antum semua pun boleh bezakan mana satu nasihat yang lebih dihadam daripada hanya dimakan. Jadi sebagai hamba Allah yang hina dan dhaif, tidak sewajarnya kita terus meletak hukum kepada mereka yang melakukan dosa, kerana bukan kita yang memberikan mereka syurga atau neraka, akan tetapi ianya tetap hak mutlak Allah. Kita cuma mengusahakan sahaja. Memang kita wajib menegur tapi kene lah berhikmah, barulah Allah suka. Allah suka, pastinya seluruh alam akan turut suka. Suka x?? =D

TUTUP AIB

Ya, memang tidak dinafikan. Ana ada je jumpe dengan golongan yang menegur di khalayak ramai. Waktu tu pasangan kapel tu ngah dok borak2 dibawah lampu jalan. Tiba-tiba datang seorang mamat ni terus tegur di khalayak ramai dengan suara yang agak lantang. Jadi akan menimbulkan pandangan serong terhadap si penegur. Memang betul dia berani, tapi apa yang dianjurkan oleh Rasulullah adalah cara yang lebih berhikmah. Tegur secara private dan tidak memalukan di khalayak ramai.

Dari Abu Hurairah r.a dari Nabi Muhammad SAW sabdanya :
"Tidak ada seorang hambapun yang menutupi aib seseorang hamba yang lain di dunia, melainkan ia akan ditutup aibnya oleh Allah pada hari kiamat"

Allahurobbi. Jangan putus asa dari rahmat Allah.
Allah sentiasa-sentiasa dan sentiasa ada dengan kita. SubhanAllah...

*** Ana sedekahkan pahala kebaikan post ini kepada mak dan ayah ana, moge-moge mereka mendapat rahmat dan perlindungan Allah ***


No comments: