Allah Kan Ada

Saturday 11 May 2013

BATASku Kepada Siapa Ya?

PerKONGSIan baru ^_^

Assalamualaikum...
Khaifa halukum ya jami'an?? Alhamdullilah... Ana bikhair da'iman... Allahurobbi...
Macam mana dengan IMAN? MANTOP? Bagaimana dengan Nafsu kalian? Dapat dipupuk dengan baikkah atau masih bergelora didalam diri, dan sukar untuk ditahan?

Kenapa orang yang kuat pegangan agama pun masih terjerumus kedalam lembah zina dan maksiat ye?
Adakah kerana iman mereka belum benar-benar mantop? Atau niat mereka beragama salah?
Mari kita bincangkan ye.. Kalau ada salah dan silap harap tegur.. hehe helikopter...

Sepertimana firman Allah SWT di dalam surah al-Israq:32 "...dan JANGANlah kamu  mendekati zina, sesungguhnya Zina itu adalah sesuatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk." .. Allah tidak menyatakan JAUHIlah zina. Kenapa?
Ye, sebagai manusia biasa, kita tidak mungkin terlepas daripada dosa, dan tidak juga kita dapat menjauhi perkara zina, bahkan perkara zina sentiasa berada disekeliling kita.

"Sesungguhnya Allah telah menetapkan atas anak Adam bahagiannya daripada zina, ia pasti melakukan, hal itu tidak dapat dihindari lagi"
(HR Bukhari)
Jadi, begitulah manusia. Tidak akan jauh dari zina. Tapi Allah menyuruh kita dengan begitu tegas bahawa jangan pula kita mendekati ZINA. Allahurobbi.. Hebatkan Kalam Allah? =)

 Namun begitu, adakah kita menjadikannya sebagai satu lesen untuk terus bermaksiat dan berzina? Mungkin bukan zina melalui fizikal(ringan atau berat), kerana zina ini terbahagi kepada banyak bahagian, zina hati, zina mata, zina mulut dan sebagainya. Jangan rosakkan diri antum dan orang lain. Jangan diikutkan sangat nafsu syahwat dan telunjuk syaitan. Moga-moga kita sentiasa dilindungi Allah.



IKHTILAT
Macam pernah dengar, tapi ape ye? Tidak ape, meh sini ana kongsikan. Ana takut sangat kalau ada menyembunyikan ilmu daripada antum. Semuanya selepas terdetik untuk membaca satu hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad :
"Barangsiapa yang menyembunyikan sesuatu ilmu, dia akan dicabuk  di hari akhirat dengan cabuk api neraka"
Tidak mesti tidak, ana kene kongsi kan juga dengan antum semua.=D

Ikhtilat bermaksud satu bentuk pergaulan/hubungan secara bebas yang melibatkan lelaki dan perempuan yang ajnabi sama ada di tempat sunyi atau di tempat terbuka. Merupakan satu ciri pergaulan masyarakat Jahiliyah dan juga berasaskan kepada nilai2 dan sistem hidup Jahiliyah.

Berikhtilat dibenarkan berdasarkan golongan MUTAWASITHIN(sederhana dalam pengamalan) tetapi perlu ada syarat-syaratnya..
  1. Menjaga pandangan. Surah an-nur:30
    "Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman supaya menahan penglihatan mereka serta menjaga kehormatan mereka...."
  2. Tidak bersentuh antara bukan mahram
    "Sesungguhnya bersentuhan diantara bukan mahram adalah lebih menyakitkan daripada ditusuk besi di kepala"
  3. Tidak bercakap lembut atau manja(perempuan) dgn lelaki ajnabi. Al-Ahzab:32
    "dan janganlah kamu(isteri2) berkata lembut dan manja serta melunakkan suara ketika berbicara sehingga menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit hati dan ucapkanlah dengan perkataan yang baik"

    Memang dibenarkan berikhtilat demi kemaslahatan bersama, sebagai contoh belajar, bermesyuarat di tempat khusus dan sebaris dengannya. Tapi kene berhati-hati dan menjaga batas-batasnya. Inshaa Allah.

    BATAS KHUSUS KEPADA SIAPA?
    Allahurobbi. Selagi dia tidak halal untuk kita, selagi itulah batas kita dengan dia kene jaga. "DIA" itu siapa ya? 
    Ramai orang salah anggap, bahawa perkataan dia itu dikhususkan kepada orang yang bakal menjadi pasangan hidupnya seperti tunang or orang yang mengikat @ cop kita. Bagi ana , ini adalah sama sekali SALAH!!! Dia adalah ditujukan kepada semua yang bukan mahram. Kawan sekelas ke, sahabat seusrah ke mahupun rakan sepejabat. Ini kerana, kebanyakan mereka menyangka hanya bakal suami/isteri sahaja yang perlu menjaga batas sebab belum diijab kabul lagi. Abeh tu , dengan orang lain bolehlah pegang-pegang apa semua. Macam itu?
    Jadi , tolong!! tolong dan tolong jaga ikhtilat.

    "Saya suka pada seseorang, macam mana nak buat ye? "
    *Kalau mampu ajak le nikah, kalau x mampu jage batas sampai mampu bernikah, jangan sampai terlanjur noh..
    *Yg masih x kawen agi ni, ana syorkan, mas kahwin disertakan dengan hafalan surah at-tahrim. Ada 12 ayat je pun. Biar dapat mengambil iktibar dari surah tersebut. =D

    "Saya sudah bertunang, apa batas-batasnya "
    *Baru bertunang, belum kahwin agi. Orang yg kahwin pun boleh bercerai, jangan dok kecoh sangat pasai da bertunang, DAN batas bukan dengan tunang je, tapi dengan semua yang ajnabi.....>_< .. 
    "rahsiakan pertunangan, sebarkan berita perkahwinan" ok?

    "saya sudah berkahwin, apa batas-batasnya?"
    *pernah kene tumbok x? 


    NASIHAT USTAZ DULU
    Bile sembang pasai ikhtilat , teringat cite ustaz ana dahulu sewaktu ana berada dalam tingkatan 3. "Kita kalau sudah suka seseorang, tidak dapat lihat wajahnya pun tidak apa, cukuplah sekadar melihat  bumbung rumahnya, melepas rindu. Begitulah nafsu, kalau dibiarkan bermaharajalela, pastinya perkara buruk yang kita tidak pernah buat pun akan kita buat. Mula-mula berbalas-balas surat, bermesej-mesej, dengan tazkirahnya lagi, lama-lama keluarlah soalan yang tak membawa faedah, dah makan ke belum? Dah tidur ke belum? Dah berak ke belum? Mahukah diakhirat kelak timbangan dipenuhi dengan dosa zina sedangkan kamu tidak pernah berzina?"
    OUCH... Menusuk dikalbu seh. hihihihihihihihihi
    Beliau bercerita mengenai perkara ini kerana ada budak kantoi kapel. Nak wat caner? Curiosity kills the cats.. Cinta monyet. Hahaha.. Tapi bukan ana la. Ana x main la kapel-kapel ni, nak, terus ajak kahwin(kalau berani le).


    Antara aku dan kamu,
    Munculnya satu batas,
    Andai dijaga, ia adalah untuk kita,
    jika sebaliknya, ia adalah ke atas kita.

    Biar BATAS ini menjadi penghalang,
    antara aku dan kamu,
    membuktikan bahawa dalam diri letaknya IMAN,
    mengapai bersama syurga Allahurobbi...

    Andai digenggam kuat,
    Jika bukan milik kita melepas jua,
    Andai ditolak ketepi.
    Jika ia milik kita, mendatang jua...
    Allah!! Allah!! Allah!!

    Official by Ruz Had

    AKHIR KALAM
    Kadang-kadang kita tidak perlu bersusah payah+memoyokan diri untuk mendapat cinta manusia, kerana cukup mendapat CINTA ILAHI pun sudah memadai. Kalau kita berjaya mendapat cintaNYA, tidak mungkin Dia mahu melihat kita kesunyian. Begitu yang terjadi kepada ADAM AS yang dikurniakan untuknya HAWA. Sweetkan gitu. Pastikan batas kita ini sebenarnya untuk siapa? dan letaklah tinggi-tinggi CINTA kita untuk Allah dan Rasul. Tidak ada pasangan hidup pun tidak apa kerana 
    ALLAH KAN ADA!! =)



    **Ana sedekahkan pahala kebaikan post ini buat mak dan ayah. Moge-moge mereka berada dalam kalangan hamba Allah yang beriman**

No comments: