Allah Kan Ada

Tuesday 7 May 2013

SEMPAT LAGIKAH? Better LATE than NEVER!!

PerKONGSIan baru ^_^

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh...
SEMPAT LAGIKAH?? Ape yang nak dibincangkan dalam post kali ini adalah berkenaan sempat lagi ke kite semua ni untuk mendapat hidayah Allah SWT, sempat lagikah kita semua untuk mendapat pengampunan dari Allah SWT, sempat lagikah untuk mengucap kata TAUBAT?? SEMPAT lagikah untuk semua itu??

Allahurobbi...

Wahai sahabat2 ku yang dikasihi Allah: dengarkan firman Allah SWT dengan penuh syahdu didalam surah Al-Zumar:53

"Katakanlah, Wahai hamba-hamba Ku yg telah melampaui batas terhadapa diri mereka sendiri (dengan perbuatan2 maksiat), Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."

SEE!! Allah pastinya akan mengampunkan dosa-dosa hamba-hambaNya yang dhaif dan hina yang sudah semestinya tidak akan terlepas dari melakukan kesilapan. khilaf dan dosa.... SubhanAllah...

Ada satu perbualan ana bersama seorang sahabat:



Sahabat:" Ruzbihan, ana nak tanya pendapat enta? Boleh?"
Ana:"Teruskan... Ana ok je, hihihi"

Sahabat: "Ana ni sudah lah x berapa baik sangat, solat pun separuh mati nak buat, layakkah ana untuk syurga Allah?? Layakkah ana untuk rezeki Allah? " dalam nada yang agak sedih.

Jawapan ana senang je bagi soalan ini, ianya akan menjadi senang bukan kerana pengamalannya senang, tapi jika niat adalah betul dan memang nak bertaubat betul-betul pastinya akan menjadi senang sangat-sangat.
Jawapannya:

"Anta diberi kehidupan dari kecik sampai ke besar ni dah hampir boleh jadi bapak orang da ni , itu bukan rezeki ke, Jadi xkanlah Allah tidak melayakkan anta untuk rezeki Allah, dan xkanlah Allah tidak melayakkan anta untuk SYURGA Allah. Layak atau tidak cerita kedua, yang paling penting sekarang ini, kita berusaha. Yang lama biarkan berlalu, kita mulakan dengan perjalanan dan azam yang baru. Better late than Never.. Sebenarnya ana x reti nak nasihat orang... bla bla bla"

Sahabat ana terus menjawab tanpa sempat ana abehkan tazkirah ana:" Syukran..."

Ana tidak pasti sama ada dia faham ke apa yang ana sampaikan, sebab ana pun hampir x paham... hahahaha... Xpe biarkan dia... Alhamdullilah, semakin baik ibadat dan akhlaknya. Itu sudah membuat ana suka hati, lagipun sambil-sambil ana menegur dia, ana menegur diri sendiri sebenarnya. Ana bukanlah makhluk yang sempurna, lagi tidak maksum, tapi ana berusaha untuk mendapat redha Allah.

Namun begitu, ada juga sebahagian golongan yang masih menanti-nanti hidayah untuk sampai, masih lagi menangguh-nangguh taubatnya.

Orang Yang Menangguhkan Taubatnya

Seringkali kita mendengar pernyataan begini :" Saya harap saya akan jadi Muslimin/mat yang baik pada satu hari nanti @ saya yakin satu hari nanti saya akan menjadi Soleh/hah ..." Kenapakan. perlu tunggu satu hari nanti?? Kenapa tidak berubah pada saat ini??

Antum yakin antum sempat hidup sehingga satu hari nanti itu? Siapa yang beri jaminan? Sedarlah wahai sahabatku yang diredhai Allah, mungkin antum rasa antum terlambat kerana sudah besor panjang macam ini baru nak merasa nikmat Islam, Hidayah dan Iman? Bak kata ustaz ana , Biar lambat daripada tidak langsung melakukan perubahan.

Tapi bila disebut mengenai perubahan, jangan pula menangguh( La' Ta'jil). Memang Allah akan ampunkan walau kita lambat macam mana pun. Sembang banyak pun kurang faedahnya, jadi lebih baik ana kasi satu contoh yang mudah. Contoh tersebut adalah adalah:

FIRAUN
Firaun adalah makhluk Allah yang sangat-sangat BONGKAK, malah melampaui batasnya sebagai makhluk ciptaan Allah dengan merasakan bahawa dia adalah tuhan sekalian alam. Nak diceritakan , semasa dia berusaha untuk mengejar Nabi Musa bersama orang-orang yahudi yang beriman, dia telah ditenggelamkan oleh Allah dengan laut yang terbelah melalui tongkat Nabi Musa biiznillah. Sempat untuk FIRAUN mengucapkan kata TAUBAT, bukan x sempat, tapi ianya sudah terlambat.
KENAPA?? kenapa taubat FIRAUN laknatullah tidak diterima??

Meh sini, ana nak kasi tahu pada antum, ada 2 jenis IMAN yang tidak akan diterima.

1-BERIMAN ketika sakaratul maut
2-BERIMAN ketika hari kiamat

Jadi sahabat-sahabat yang diredhai Allah sekalian, la' ta'jil(jangan menangguh) TAUBAT antum!! paham!!
=D

Untuk mengakhiri post pada kali ini, ana nak hadirkan sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, dan dilafazkan oleh Muslim untuk menghilangkan rasa putus asa dalam diri kita.

Nabi Muhammad SAW bersabda:

Seorang hamba telah melakukan dosa lalu dia berkata: " Wahai Tuhanku ampunilah aku"

Lalu Allah berfirman :" Hambaku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, Aku ampunkan dosanya"

Lalu hamba tersebut melakukan dosa yang lain lalu die berkata : " Wahai Tuhanku ampunilah aku"

Lalu Allah berfirman :" Hambaku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, Aku ampunkan dosanya"

Lalu hamba tersebut melakukan dosa sekali lagi dan berkata :" Wahai Tuhanku, aku telah melakukan dosa, Ampunilah aku".


Lalu Allah berfirman :" Hambaku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka Aku ampunkan hamba-Ku ini, dan buatlah apa yang kau mahu, Aku ampunkan engkau."

*hadith ini bukan menyuruh kita sebagai hamba untuk sentiasa melakukan dosa kerana Allah sentiasa akan mengampunkan dosa, tapi sebagai satu muhasabah diri bahawa ALLAH SWT, pasti, dan pasti akan mengampunkan dosa hamba-hambaNya... Allahumma sollia a'la saidina Muhammad....




**Ana sedekahkan pahala kebaikan post ini buat mak dan ayah. Moge-moge mereka berada dalam kalangan hamba Allah yang beriman**




No comments: